Celem trwających prac konserwatorko restauratorskich jest odtworzenie formy ołtarza zbliżonej do oryginału, do stanu pierwotnego.
Poniższe fotografie ilustrują różnice pomiędzy nastawą obecną a oryginalną.
Prawa fot. – oryginalny ołtarz rozebrany w XX w. i przerobiony na stan widniejący po lewej stronie
Obecna nastawa architektoniczna, nie jest dzielona na kondygnacje. Istnieje delikatnie zaznaczony podział wertykalny na szerszą część centralną i dwie wąskie boczne ścianki, uzyskany poprzez nieznaczne cofnięcie w tył bocznych ścian. Części architektoniczne nie są polichromowane a jedynie pokryte bezbarwnym lakierem.
W centrum obraz przedstawiający Św. Bartłomieja.
Druga para rzeźb – figury apostołów Św. Piotra i Św. Pawła po obu stronach obrazu, zawieszone w połowie wysokości ołtarza. Szczyt ołtarza w centrum zwieńczony krucyfiksem, zaś boki, postaciami aniołów, po jednym z każdej strony.
Na całej powierzchni umieszczone wybrane z pierwotnej kompozycji złocone ornamenty snycerskie.
Pierwotna nastawa była znacznie wyższa i szersza. Polichromowana, bogato zdobiona złoconym ornamentem snycerskim. Całość zwieńczona u szczytu promienistą glorią w kształcie tarczy słonecznej.
Retabulum posiadało podział na dwie kondygnacje. Miejsce podziału zaakcentowano rozbudowanym gzymsem, zamkniętym od dołu zielonozłotym pasem kimationu. W górnej kondygnacji obraz Św. Bartłomieja, flankowany przez dwie kolumny, po jednej z każdej strony. Obecnie obraz ten w centrum nastawy.
Pierwotnie w centrum eksponowano obraz przedstawiający Matkę Boską Różańcową z Dzieciątkiem, w głębokiej złoconej ramie.
Podziały pionowe tworzy para szeroko rozstawionych kolumn z każdej strony. Pomiędzy nimi oraz po stronach zewnętrznych figury rzeźbiarskie.
Stan zachowania przed przystąpieniem do prac był bardzo zły.
Drewniane podłoże znacznej części ornamentów osłabione strukturalnie działalnością owadów. Liczne otwory wylotowe widoczne od odwrocia oraz na licu.
Drewno miejscami spękane, widoczne szerokie szczeliny podłoża (np. podstawy kolumn).
Lokalnie wykruszenia drewna i miejsca utrąconych fragmentów podłoża, szczególnie widoczne w ornamentach przechowywanych na strychu plebanii.
W tych właśnie ornamentach porzuconych na strychu odnotowano daleko posunięte zniszczenia nie tylko podłoża ale też warstw opracowania pozłotniczego.
Niektóre ornamenty zachowane były szczątkowo, np. z jednego z uszaków górnej kondygnacji (obecnie na strychu) pozostał tylko mały fragment (ok.25%). Drugi analogiczny pozbawiony jest ok.20% snycerki.
Część elementów zaginęła. Pomimo że warstwa samej folii złotej miejscami poprzecierana, była w znacznym stopniu zachowana, zaobserwowano liczne i o szerokim zakresie wykruszenia złoceń łącznie z zaprawą. Dużym problemem był fakt, że zachowane warstwy opracowania pozłotniczego niemal w 100% pozbawione były przyczepności do podłoża oraz zaprawa rozwarstwiona w swojej strukturze (efekt gwałtownych zmian wilgotności, temperatury). Bardzo zróżnicowane okresowo warunki klimatyczne – duże gwałtowne rozbieżności temperatury i wilgotności, i okresowo bardzo duża wilgotność (nieszczelne pozbawione izolacji pokrycie dachowe) skutkowały dużymi i zróżnicowanym naprężeniami poszczególnych warstw. Prowadziły one do spękań, obluzowania zaprawy względem podłoża, odkształceń brzegów zaprawy i dalej do wykruszeń i powstawania ubytków złoceń. Podczas oględzin (okres zimowy) zaobserwowano dużą wilgotność i miękkość zaprawy.
Na powierzchni silne zabrudzenia powierzchniowe, kurz, gęsto utkane pajęczyny.
odspajająca się spękana zaprawa, wykruszenia zaprawy i złoceń
– wykruszenia spękanej, obluzowanej, pozbawionej spoistości (tabernakulum) zaprawy ze złoceniami, otwory wylotowe po owadach
– degradacja zaprawy – rozwarstwienie w strukturze oraz odspojenie od podłoża
– niemal całkowity brak spoistości zapraw w masie oraz przyczepności do podłoża, silnie wykruszanie, osypywanie się
Fot. Prawa – silne spękania polichromii, prowadzące do wykruszeń
(skutek m. in. gwałtownych zmian wilgotności i temperatury (strych)
1. Wykonaniu wstępnej dokumentacji fotograficznej i opisowej ilustrującej stan zachowania obiektu przed przystąpieniem do prac konserwatorskich.
2. Usunięciu warstw wtórnych i zanieczyszczeń powierzchniowych .
3. Skonsolidowaniu warstw zaprawy z podłożem oraz miedzy sobą (zaobserwowano rozwarstwienie zaprawy)
4. Impregnacji lokalnej drewna zniszczonego działalnością owadów, czyli wzmocnieniu strukturalnym.
5. Sklejeniu pęknięć drewna oraz posklejaniu elementów występujących w kawałkach.
6. Flekowaniu otworów po owadach
7. Wykonaniu rekonstrukcji brakujących fragmentów snycerki
8. Uzupełnieniu ubytków drewna.
9. Uzupełnieniu ubytków zaprawy
10. Retuszu polichromii oraz uzupełnieniu złoceń złotem płatkowym
otwory wypełnione flekami, przygowtowane do zakładania zaprawy w miejsca ubytków
przed przystąpieniem do nakładania zapraw w miejsca ubytków
przed przystąpieniem do nakładania zapraw w miejsca ubytków
opracowaniu powierzchni uzupełnionych zapraw; przed przystąpieniem do nakładania płatków złota